last but not least

27 oktober 2009 - Cape Reinga, Nieuw-Zeeland

Ha thuisfront,

Met de lichte teleurstelling van afgelaste trips in Kaikoura nog vers in het geheugen zijn we vertrokken richting Abel Tasman park. Het zag er allemaal fantastisch zonnig uit, ons humeur kon niet beter, totdat we opeens een flinke knal hoorde. Ramen maar dicht doen was onze eerste reactie, maar de rook en geur van verbrand rubber laat zich niet zo gemakkelijk buiten sluiten... En jawel, we hebben een noodstop moeten maken vanwege een klapband. Zoals men ook verwacht bij een rental vehicle past de krik natuurlijk niet onder de auto en konden we road services inschakelen. Sindsdien vermijden we grindwegen waarmee er een einde is gekomen aan onze overnachtingen in 'de wilde natuur', erg jammer maar de natuur komt ook zonder dit alles naar ons. Inmiddels staat de teller op 2 katten, 1 eend en 2 vogeltjes die onze camper als tijdelijke home hebben gebruikt. Tevens proberen we ons ''verdriet'' te beperken door campings te zoeken waar we aan het einde van de dag kunnen relaxen in hotpools :-)

Abel Tasman park was fantastisch! We hebben het park wat bekend staat om zijn gouden stranden een dag met een kayak verkend en in tegenstelling tot eerdere kayak-ervaringen konden er twee kapiteins op een schip zijn;-) De dagen erop zijn we gaan lopen na ons eerst kilometers verder te hebben laten afzetten met een watertaxi. Al vrij snel na vertrek met taxi kwamen we in een groep dolfijnen terecht in cirkels om de boot zwemmen opzoek naar ontbijt, even later werden we getrakteerd op zeehonden en opnieuw een pinguin! Vervolgens een hoop moeite gedaan om met droge voeten de kust te bereiken, was het niet dat binnen enkele minuten het weer weer omsloeg en het begon te regenen. Na 6uur lopen kwamen we door de combinatie van regen met tidal crossings (totaan bovenbenen waden door het water) doorweekt aan in onze hut. Een gezellige groep mede-doorweekten had zich voor het kacheltje verzamelt en waren creatief begonnen met het droogproces. Ironisch genoeg brak aan het einde van de dag de zon door en eindigden we met een strakblauwe lucht. De nacht was, ondanks eerdere beweringen onrustig vanwege een luid snurkende Schot. Een schril contrast met het NZ symphony orchestra waar we later in Wellington een indrukwekkend mini-concert van hebben bijgewoond;-) De dag erna gelopen samen met Ohad, een israelier die de wereld rondtrekt met zijn parachute en zijn levensmotto 'doe elke dag wat nieuws'. And so we did: onze lunch werd op een onbewaakt moment vrijwel volledig opgegeten door meeuwen, dus het nieuwe plan: ons buikje rond eten na verse oesters en mossels van de rotsen te hebben losgepeuterd.

Een andere gedenkwaardige lunch hebben we genoten op de randen van een vulkaankrater tijdens de Tongariro crossing. Een intensieve klim mede vanwege nog aanwezige sneeuw en ijsresten in een gebied met drie actieve vulkanen (laatste uitbarsting was in 2007) bracht ons naar unieke views. Eenmaal boven aangekomen konden we genieten van bevroren krater-lakes, plaatsnemen op een warme aardkorst omringd door stoom en zwaveldampen om daarna weer af te glijden op het vulkaangrint naar lager gelegen gebieden.

In traditie van 'iets nieuws doen' in het land waar men eeuwig op zoek is naar de beste adrenaline kick hebben we ons overgeleverd aan een sky-dive boven lake Taupo. Bij aankomst was er vrijwel direct plaats. Mentaal hadden we ons ingesteld op de dag erna, maar wat vandaag kan stellen we natuurlijk niet uit tot morgen. Eenmaal in ons sky-pak (je raadt het al) draaide het weer weer 180 graden om... De ochtend erop een herhaling van zetten en vooral stress (Dory) en daar gingen we dan. Wat in Dory's geval betekende dat zij niet voorover maar achterwaarts het vliegtuig uitsprong, 'wie wil er nou niet het vliegtuig uitzwaaien?'. Na enkele sec werd een flip gemaakt en storten we gezamenlijk in een vrije val met 200km/uur een minuut lang naar beneden. We hebben beide even zelf mogen 'sturen' en zijn in scherpe halve cirkels (ook erg gaaf om te doen) weer veilig geland. Het was in alle opzichten een waanzinnige ervaring!!!!!

Natuurlijk hebben we nog veel meer moois gezien en gedaan wat we bewaren voor thuiskomst. Wellicht doen we dan nog een Hakavoorstelling voor jullie (zie foto's voor eerste indruk ;-)). Op Fiji gaan we voor het gouden randje door een weekje ons te settelen op een eilandje in een all-inclusive resort waar we ons zullen bezig houden met zonnen, cocktails drinken en snorkelen. Internet is daar afwezig, dus bij deze ons officiele laatste reisverslag. We hopen dat jullie hebben meegenoten en gevlogen. Tot snel!

xxx Dory & JW

1. Vincent:
    27 oktober 2009
    Wederom fantastisch wat jullie meemaken, en de mensen die jullie tegenkomen. Prachtige foto's, mooie verhalen, vanuit de huiskamer bezien: gewoonweg ongelooflijk! Mochten jullie dit nog lezen voordat jullie naar club-Fiji vertrekken: Enjoy the luxury en alvast een goede reis voor straks.
  2. ruth:
    als jullie dit nog lezen; veel plezier met het laatste stukje van de reis,
    en hier (in Rhoon...) kijken we uit naar half november Dory!,

lfs
    Ruth
  3. Mirjam:
    27 oktober 2009
    Jihaaa, gaaf is parachutespringen he?! Ik heb het ook pas gedaan, maar in een iets andere omgeving ;-) (Texel).
    Hoop dat jullie een mooie afsluiting van jullie reis hebben in Fiji!
    Tot kijk!
    Liefs, Mirjam (de Vries)
  4. Sonja van Cappelle:
    27 oktober 2009
    Niet te geloven, wat jullie doen in zo korte tijd. Too much for the mind..
    Hoe kunnen jullie straks weer 'gewoon' aan het werk? In ieder geval genoeg voer om over na te denken en na te genieten. Elke dag iets nieuws, moet ik ook maar eens proberen. Ik heb ontzettend genoten en ook gelachen om jullie verhalen. Geniet van je laatste weken en see you back in good old Rotterdam!!
    Veel liefs, Sonja
  5. R.Touw:
    28 oktober 2009
    Hallo schatten ,
    Opnieuw onder de indruk van jullie belevenissen .
    Geniet zolang het kan van al deze schoonheid .

Wij wachten jullie met open armen op .
    Veel liefs ,
    Tony&Rob .
  6. Sanne:
    29 oktober 2009
    Heeeeeeee Dory
    Wat een gave verhalen en welkome afleiding op het werk (terwijl ik uitkijk over de Brienenoordburg;)!
    Niets zo veranderlijk als het weer, zeggen we maar!
    Maar zo te zien en lezen hebben jullie een fantastische reis gehad
    met veel spannende momenten! Nu tijd om te relaxen! Geniet er van!

Liefs, Sanne (de Kleijn).
  7. Michel:
    30 oktober 2009
    Respect!! Echt knap dat jullie zo'n sprong hebben durven te maken. Nou is die snelheid van 200 km/uur op zich niet bijzonder want als ik JW zijn snelheidsboetes moet geloven, haalt hij die snelheid op een normale werkdag ook in de maastunnel maar vanuit de lucht ervaar je dit vermoedelijk toch anders. Van jullie verhalen worden we in ieder geval al erg enthiousiast over Nieuw Zeeland. Nu nog lekker chillen, duiken en veel vis eten op Fiji, dat wordt ongetwijfeld ook erg gaaf en zeker zonder klapbanden! Heel veel plezier. PS: we willen graag dat adres hebben van jullie vriend in Cambodja, maar we mailen daar nog wel over... Tot in maart 2010 op de pistes;-)
  8. Akkerhuis:
    11 november 2009
    Wederom fantastische verhalen! Ik ga enorm genieten van alle verhalen en een ongetwijfeld nog te maken fantastische powerpoint :-)